Zonnepanelen en onderhoud

De afgelopen dagen hebben we het parochiecentrum in Haaren van 28 zonnepanelen voorzien en het Jozefcentrum van de Petruskerk in Oisterwijk (zie foto) van 42 stuks. Tezamen zorgt dit voor ongeveer 28.800 Kwh elektra opbrengst op jaarbasis. Hiermee sluiten we aan op ons besef dat ook een parochie voorzichtig om moet gaan met energie.

In september starten we met uitgebreide onderhoudswerkzaamheden aan de Petruskerk in Oisterwijk. Zo'n 25 jaar na de brand (1998) en iets langer na de laatste restauratiebeurt (1996) van dit gebouw (gaat snel, we herinneren ons het nog in detail) zijn de steunberen aan de zuidoostzijde aan metselwerk en voegwerk toe. Aan de westzijde/kerkhofzijde is vooral ook leidekkerswerk en zinkwerk aan de goten voorzien.

Bij onderhoud van kerkgebouwen is iedere keer op het zuidgeoriënteerde dakvlak wat het meeste onderhoud behoeft.
Afgelopen jaren hebben we de kerk van St Jan's Onthoofding in Moergestel (2021) en de kerk van Lambertus in Haaren (2020) dan ook voorzien van grote oppervlaktes nieuwe dakleien en goten. Na zo'n 50 jaar waren die wel aan vervanging toe.

Gelukkig wordt de helft van de restauratiekosten gedekt door bijdragen van Rijksmonumentenzorg. Maar ook dan blijven de investeringen fors:
voor de Petruskerk bijvoorbeeld zijn de kosten van dit onderhoud nu circa € 250.000.
Alle 4 kerken van onze parochie zijn rijksmonument. De Petruskerk is een ontwerp van de bekende architect Cuijpers, de Joanneskerk van de regionaal zeer toonaangevende architect van de Valk.

Natuurlijk doen we dit onderhoud aan onze historische gebouwen om te zorgen dat we, als bestuur van de Jozef parochie, onze gebouwen willen beheren als een goed rentmeester, zodat deze weer doorgegeven kunnen worden aan een volgende generatie.

Overigens, ook onze vier begraafplaatsen zijn de afgelopen tijd op verschillende punten stevig onderhouden, bijvoorbeeld schilderwerk, de poorten en de aanleg van een arbitereum aan het Kreishof.