Sander Kesseler

Missiewerk van Sander en de band met onze parochie

Binnen onze St. Jozef parochie zijn we al enkele jaren betrokken bij de werkzaamheden van Sander Kesseler in Uganda, maar wie is Sander Kesseler en wat doet hij….
Sander Kesseler was werkzaam in het westen van Uganda wat grenst aan  Rwanda en Congo. Nu is hij werkzaam in het noorden in het gebied wat grenst aan Zuid – Sudan.
Na zijn studie aan het Sint-Janscentrum is hij naar Uganda vertrokken. Waar hij sinds 2011 mededirecteur is van een middelbare school.

Daarnaast heeft hij met behulp van de toenmalige parochie H. Lambertuskerk uit Haaren, nu onderdeel van de St. Jozefparochie een ziekenhuisje gebouwd wat in februari 2014 officieel is geopend

Ook hadden we zorg voor een weeshuis.  Vanuit dit weeshuis draagt men ook de zorg voor 168 kinderen die buiten het weeshuis wonen maar wel vanuit het weeshuis steun krijgen voor zorg en onderwijs. Ook deze kinderen staan onder de zorg van Sander die ze twee maandelijks probeert te bezoeken. De opbrengst van de vastenactie 2016 vanuit de Kerk St. Jans Onthoofding (onderdeel van de St. Jozefparochie) was dan ook voor dit weeshuis.

Sander brengt vanaf het begin elk jaar een bezoek aan de St. Jozefparochie om te praten over de voortgang van de projecten en zijn werk in Uganda. De band en het vertrouwen tussen Sander, zijn werk en de parochie is groot. In 2017 is Sander bij een bijeenkomst geweest voor Parochianen waar hij vertelt heeft over zijn missiewerk voor het Bisdom, de kinderen, het weeshuis, de mensen en het geloof. Ook heeft hij met regelmaat gepreekt in de kerk tijden de Eucharistie, in oktober van dit jaar  tijdens een gezinsviering heeft Sander gepreekt speciaal voor de kinderen die tijdens deze viering aanwezig waren, hij heeft vertelt hoe het in Uganda gaat met de kinderen aldaar, en hoe fijn en belangrijk het is dat de kinderen hier iets doen voor de kinderen die het minder goed hebben.

Sander Kesseler is in januari 2019 tot priester gewijd in Oeganda. Hij werkt momenteel bij het derde vluchtelingenkamp vlakbij de grens met Zuid-Soedan. Het kamp is 40km breed en 50 km lang. Op het moment van schrijven van dit artikel wonen er al 141.000 vluchtelingen. 80% van de populatie is jonger dan dertien jaar. Veel jongeren hebben geen ouders meer. Ze zijn getraumatiseerd door de gruwelijkheden van de oorlog tussen overheid en rebellen en uit wanhoop gevlucht. Soms moesten ze honderden kilometers te voet afleggen, op zoek naar vrede en rust in Oeganda.

Het werk is niet altijd even gemakkelijk voor Sander want hij staat er 7 dagen per week 24 uur per dag voor klaar. Financiën zijn soms een groot probleem. daarom gaan we ook nu als parochie hem steunen middels het vastenactie project. Zie hieronder een aantal foto's van het vluchtelingenkamp.

Lees hier meer verhalen vanuit het kamp waar Sander werkt
* Galdino
* Voetbal

Lees hier alles over de voedselhulpactie welke we gehouden hebben in aug 2021 voor Oeganda