Pater Charles in Nederland

Donderdagmiddag 21 maart kwam pater Charles vertellen over zijn leven. Een bijzonder verhaal!

Hij is geboren in een klein Frans-talig dorp in zuidelijk Kameroen, waar de meeste mensen baptist zijn. Zijn Opa wilde heel graag met een katholiek meisje uit een ander gebied trouwen, maar dan moest hij wel ook katholiek worden: dat was toch een grote en zure stap! In zijn dorp was er maar 1 andere familie die katholiek was.

Op zondag gingen die 2 gezinnen eerst naar een klein hutje, waar de Katholieke opvoeding plaatsvond en daarna naar de viering in de grotere baptistenkerk. De naam van het dorp was “door-elkaar”. De vieringen daar zijn met veel beweging, zang en dans. Opa had beloofd dat 1 van zijn kleinkinderen priester zou worden, maar dat was nog wel een beetje spannend! Kortom, een mooi verhaal, waarin ook de mooie, andere, cultuur naar voren komt.

Spiritijnen (paters van de Heilige Geest) hebben als bijzonderheid dat ze gaan waar niemand gaat, op moeilijke plekken dus. Gemeenschapsleven is belangrijk bij hen.

Toch wel heel bijzonder dat pater Charles naar Nederland gestuurd werd: dat geeft te denken!! Toch heel mooi dat een Afrikaan ons komt helpen!!

Marijke Blesgraaf