Vastenactie

Op Aswoensdag 22 februari begint de bezinningsperiode van 40 dagen, waarin we ons voorbereiden op het geweldige wonder van Pasen.

Er is misschien geen ander boek dan de Bijbel dat ons zo duidelijk vertelt dat de geschiedenis van de mensheid een geschiedenis is van mensen die onderweg zijn. Adam en Eva worden verbannen uit het Paradijs en moeten een plek vinden in de wereld. Hun zoon Cain moet dwalen met de angst dat hij zelf wordt gedood nadat hij zijn broer vermoordde. Abraham, de vader van het geloof, wordt door God geroepen om zijn land te verlaten en het land te vinden dat God hem wijzen zal.
Jezus werd in een andere stad geboren omdat zijn ouders op reis moesten voor een volkstelling. Hij moest samen met zijn familie vluchten naar Egypte vanwege de vervolging door koning Herodes. In zijn openbare leven trok Jezus regelmatig rond, niet alleen binnen Israël, maar ook daarbuiten. En hij vroeg zijn apostelen om naar de uiteinden van de aarde te trekken om de Blijde Boodschap te verkondigen.

Voor alle mensen onderweg een stukje gebed:
Niet alleen aan mij
Vader in de hemel,
Geef ons heden ons dagelijks brood.
Niet alleen aan mij of aan ons,
maar aan al uw mensen
op uw wereld.

Wilt u helpen?, achter in de kerken zijn vertelposters te zien en staan de komende weken collectebakken klaar waar u geld in kunt doen. Of doneer aan Vastenactie: NL21 INGB 000 000 5850 t.n.v. Vastenactie, Den Haag.

Van 2020 t/m 2022 hebben we priester Sander Kesseler in Noord-Oeganda geholpen. Ook al was het erg moeilijk vanwege corona-maatregelen, er zijn toch 380 vrouwen geholpen met waterirrigatie, landbouwonderwijs, hulpmiddelen en zaad. Ze hebben geleerd bijvoorbeeld om het onkruid weer te gebruiken om de bodem vruchtbaarder te maken en er is nu meer beschikking over water en hoeven ze niet meer zo vaak naar die vuile rivier te lopen. Ook deze vrouwen zijn onderweg, want vaak gevlucht uit het onveilige Zuid-Soedan naar het vluchtelingenkamp in Noord-Oeganda. In november jl. is op de vrijwilligersavond hier een filmpje over vertoond. Heel veel dank voor uw gaven in die jaren!!

Dit jaar steunen we het centrale project van de landelijke Vastenactie, in Zuid-Soedan, waar geweld heel gewoon is. Een Zuid-Sudanees, die via Taizé in Nederland opgevangen is, vertelde dat hij het zo raar vond, dat in ons land niemand een wapen bij zich droeg! Awut en Ajak, van de poster, helpen elkaar in die vreemde en moeilijke omgeving! De Vastenactie vraagt onze steun voor o.a. Awut en Ajak, die elkaar helpen in Zuid-Soedan.

In deze tijd van bezinning kunnen we ook naar ons eigen leven kijken. Zouden we wat kunnen minderen? Met spullen, verwennerijen, schermtijd? Wat is eigenlijk het belangrijkste in ons leven? En krijgt dat ook de meeste tijd van ons? Zouden we onze tijd anders kunnen gebruiken? Het zijn zomaar wat vragen, die misschien de moeite waard zijn om eens over na te denken. Ook wij zijn mensen onderweg.

We leven in deze periode extra mee met vluchtelingen, die het erg moeilijk hebben, dit jaar in Zuid-Soedan. Zuid-Soedan, het jongste land ter wereld! Na een referendum begin 2011 scheidde Zuid-Soedan zich af van Soedan. Ondanks de medewerking van Soedan raakten de twee landen echter al in datzelfde jaar in een conflict over de grensstreek en de verdeling van de winst van de oliewinning daar. Sindsdien blijft het erg onrustig en helaas is er in het hele land nog steeds onvoorstelbaar veel geweld, ook door etnische conflicten. Helaas hoort daar ook seksueel geweld bij.

In de deelstaat Warrap helpt Vastenaktie vooral vrouwen en meisjes bij het ontwikkelen van landbouw, zodat ze voor zichzelf kunnen zorgen.
Bijvoorbeeld:

Groentezaad voor 1 seizoen, 1 familie €      10,00
Set gereedschap (schoffel, gieter, schep) €      12,00
Zaad en gereedschap voor 1 familie €      22,00
Kruiwagen €      41,00
Ploeg €      85,00
Waterpomp op zonnepanelen € 1.240,00

In deze 40 dagen van bezinning en solidariteit wordt onze aandacht gevraagd voor vluchtelingen. De meeste vluchtelingen blijven in de buurt van hun eigen gebied: in hun eigen land of in een buurland. Zoals bijvoorbeeld Syriërs, die in Turkije opgevangen werden, maar nu helaas ook getroffen zijn door de aardbevingen daar.
De afgelopen 3 jaar hebben we Sanders werk gesteund bij zijn werk voor het vluchtelingenkamp in Oeganda. Die vluchtelingen kwamen uit het zuiden van Zuid-Soedan.

De Vastenaktie vraagt dit jaar onze hulp voor een gebied wat noordelijker in Zuid-Soedan, waar gevluchte mensen elkaar helpen. Awut en Ajak zijn 2 vrouwen, die elkaar op de vlucht ontmoet hebben. De lokale partner van Vastenaktie stimuleert hen elkaar te helpen en hun kinderen en zorgt o.a. voor gereedschap en zaad zodat ze wat groente kunnen verbouwen. Samen kun je de problemen beter aan!

Het thema is dit jaar: ‘mensen onderweg’!

Ongelofelijk hoeveel mensen hun eigen huis gedwongen verlaten! Zelfs 1 % van de wereldbevolking! De meesten blijven in eigen land of buurland. Maar sommigen trekken naar Europa.
Awut en Ajak zijn 2 vrouwen, die elkaar op de vlucht met hun 8 of 7 kinderen, ontmoet hebben in Malek, aan de witte Nijl in Zuid-Soedan. De lokale partner van Vastenaktie stimuleert hen elkaar te helpen en hun kinderen en zorgt voor gereedschap en zaad o.a., zodat ze wat groente kunnen verbouwen.
De komende weken vertellen we er meer over.