Geloof en Licht

Geloof en Licht is een Internationale beweging die bestaat uit kleine gemeenschappen van 20-30 personen, met de naam ‘Foi et Lumèire’. De gemeenschap werd in 1971 in Lourdes, na een bedevaart, opgericht door Jean Vanier en Marie-Hélène Mathieu. Oorspronkelijk werkt de beweging binnen de Katholieke Kerk, maar inmiddels heeft zij een duidelijk oecumenische signatuur. Over de hele wereld zijn er meer dan 1500 van deze gemeenschappen in 81 landen. In Nederland zijn er 6; te weten 3 in Roermond, één in Volendam, één in Haarlem en één in Oisterwijk. Het hart van elke gemeenschap bestaat uit verstandelijk beperkten, om wie ouders, familieleden en vrienden heen staan.

De Koningskinderen

Aan de gehandicapten persoon openbaart Geloof en Licht dat hij geroepen is aan de anderen heel de rijkdom van zijn/haar hart, tederheid, en trouw te schenken.
Aan de ouders biedt Geloof en Licht steun in hun moeilijkheden en hulp om de innerlijke schoonheid van hun kind beter te onderkennen. Zij ervaren in de gemeenschap welk een bron van leven en eenheid het kan zijn.
Aan de vrienden, speciaal aan de jongeren onder hen, opent Geloof en Licht een weg van vriendschap en betrokkenheid met de beperkte mens, waarbij ieder in de ander de aanwezigheid van de levende Jezus ontdekt. In deze tijd waarin veel kinderen met een verstandelijke beperking niet tot leven komen en door anderen in de steek gelaten worden, wil Geloof en Licht getuigen van de liefde van God voor hen en hun familie.

Geloof en Licht gelooft dat ieder mens, hoe arm aan gaven hij/zij ook mogelijk is, geroepen is om een bron van vreugde en vrede te zijn in de Kerk en in de wereld.
Paus Johannes Paulus II formuleerde het als volgt: “Een van de roepingen van Geloof en Licht is de gehandicapte te laten voelen dat hij/zij nooit alleen of nutteloos is”.

Informatie

Gemeenschap “De Koningskinderen”, Adriaan en Hanneke Kwekkeboom, telefoonnummer (013) 521 74 54.
Coördinator voor Nederland: Trudi van Rijt, Biljoen 1, 2181 MN  Hillegom, telefoonnummer (0252) 52 18 26.