Maria in t veld - Haaren

Aan de Helvoirtseweg in Haaren

In 1985 ontstonden er plannen om een Mariakapel te bouwen. Door de opgerichte Stichting Mariakapel Haaren werden plannen gemaakt, doch deze bleken niet uitvoerbaar vanwege de kosten. Het bestuur kreeg echter later de beschikking over een stuk grond waarop een gebouwtje stond: een voormalig kadaverhuisje, dat in 1947 was gebouwd en niet meer in gebruik was. Voor ƒ1,00 was het te koop en dat bedrag was op te brengen.

Kunstenaar Ton Buijnsters (†1998), lid van de stichting, werkte zijn plannen uit. Het gebouwtje moest wel veranderd worden en kreeg een waar klokketorentje en een smeedijzeren hek aan de ingang. Bewoners van Haaren leverden een financiële bijdrage en zelfs een klokkenstoel met klok (gegoten in 1969) werd er geschonken. Op de versierde rand van de klok staat de tekst “Verba volant, scripta manent” (“Woorden vervliegen, wat geschreven staat blijft”).
Het bronzen Mariabeeld werd ontworpen door Ton Buijnsters: het laat Maria zien, zittend met een hoofddoek om en op haar schoot het Kindje Jezus dat ons aankijkt.

In de kapel is het Wees Gegroet gegraveerd in een messing plaat. In een andere messing plaat is gegraveerd: “Deze Mariakapel is gebouwd mede op initiatief van Antoon van der Meijden († 1-3-1987) en is in gebruik genomen in mei 1992. Met dank voor de financiële bijdrage van velen”.

Op 25 juni 1992 wijdde pastoor Wim Muskens de Mariakapel feestelijk in.

Foto's Peter Franken