De Levenskerk is helemaal leeg

De LEVENSKERK is helemaal leeg op 13 januari

Dat was een hele opgave en in zekere zin was het ook een karwei met een dubbel gevoel: enerzijds goed om allerlei spullen een nieuwe bestemming te geven, maar anderzijds een tragedie omdat een gebouw geen kerk meer is. Na de slotviering van 1 januari 2017 is met vereende krachten de gehele kerk en het voorste deel (voormalig buurthuis “de Luifel”) leeg gemaakt. De nieuwe huurder Wijzorg kan nu de binnenkant gaan aanpassen en de Jozefparochie, als eigenaar, kan het dak gaan vernieuwen.

Met zorg zijn alle waardevolle zaken herbestemd: alle liturgische zaken blijven binnen de St. Jozef parochie (bijvoorbeeld het altaar is naar de Joanneskerk gegaan, het tabernakel naar de St. Jans Onthoofding en de bel klok naar de Lambertuskerk). Het meubilair is voor een groot deel naar een nieuwe school in Gent (België) gegaan en naar de Joanneskerk en voor een klein deel naar Tuin de Es (startende zorgboerderij) in Haaren en de kringloopwinkel Re-Use. Het schoolbord is naar een vakantiewoning voor kinderen met zorg in Italië gegaan, de vleugel gaat naar de familie van pastoor Ton van Loon en de kerststal van kunstenares Cia van Boort is naar de heemkundekring Oisterwijk verhuisd. De geluidsinstallatie gaat via Caritas in Schijndel naar een bisdom in Roemenië. Verschillende parochianen hebben nog een klein aandenken mee naar huis kunnen nemen. Er is gelukkig maar weinig als afval weggegooid.