Kerstboodschap 2022

„In Hem was leven en dat licht was het licht der mensen. En het licht schijnt in de duisternis maar de duisternis nam het niet aan."

Beste parochianen,

Dit jaar kunnen we weer „normaal” Kerstmis vieren. Al is er toch wel het een en ander veranderd. De coronapandemie is dan wel bijna achter ons. Nu woedt er de oorlog in Oekraïne, die getekend wordt door vele slachtoffers, doden en de gevolgen zijn duidelijk merkbaar en voelbaar tot in ons eigen land, zelfs tot in onze gemeente. De hoge inflatie en de flink stijgende energieprijzen leiden tot hoge kosten voor bedrijven en huishoudens. Dat brengt voor veel mensen een hoop zorgen.
En toch zal het Kerstmis worden! Maar het is juist de kerstboodschap die ons hoop geeft.
Jezus kwam in diezelfde wereld waar pijn en lijden was. God werd een van ons, nam ons menselijk bestaan aan. Daarbij beleefde Jezus de vreugdevolle momenten van het leven, maar ook het lijden dat deel uitmaakt van ons menselijk bestaan. Uiteindelijk gaf Hij zijn leven voor ons aan het kruis.
Net als in de tijd van Jezus is Kerstmis geen sprookje, maar Gods antwoord op onze zoektocht naar vrede dat Hij ons aanbiedt.
Dat Kind in de kribbe herinnert ons eraan dat lijden en zelfs de dood niet het laatste woord is. Het evangelie van eerste kerstdag verkondigt ons: „Alles is door Hem geworden van wat geworden is. In Hem was leven en dat licht was het licht der mensen. En het licht schijnt in de duisternis maar de duisternis nam het niet aan."
Jezus blijft deze reis met ons lopen, ook nu. Hij is het licht dat ons richting geeft.
Laat het licht van Christus ons licht zijn, laat de vreugde en de hoop van Kerstmis ons de moed en kracht geven om te geloven dat het beter kan en zal worden.
Mogen we in het tumult van deze wereld ons leven en ons hart wijd openen voor de Vredevorst wiens geboorte wij met vreugde vieren. De geboorte van Jezus is niet alleen als een historische gebeurtenis, maar het is een actuele realiteit. Ook nu, is Hij Emmanuel, God met ons. Dat is het hart van Kerstmis. Het geschenk van Jezus die ons nabij wil zijn.
Wees niet bang, om uw hart te openen voor de Vredevorst en Hem te ontvangen in uw leven, zodat zijn Koninkrijk van liefde en vrede op aarde kan zegevieren!

We wensen u van harte een Zalig Kerstfeest!
Het pastorale team en het bestuur van de parochie Sint-Jozef