Verslag: dagbedevaart naar Banneux

Dagbedevaart naar Banneux 12 oktober 2016

Elk jaar komen honderdduizenden pelgrims naar Banneux (België), waar van 15 januari tot 2 maart 1933 de Maagd Maria acht keer verscheen aan een meisje van 11 jaar oud, Mariette Beco. Daarbij noemde Maria zich de ‘Maagd van de Armen’ en vroeg om de bouw van een kapel. Die werd nog in 1933 gebouwd op de plaats van de Verschijningen (de voortuin van het huis van de familie Beco). Vanaf 1948 werd er een basiliek gebouwd. In Banneux is er ook een bron die Maria aan Mariette toonde, die een geneeskrachtige werking heeft. Elke dag kunnen pelgrims er terecht voor een H. Mis, ziekenzegening, stille aanbidding, biecht en het rozenkransgebed.

Ook vanuit onze St. Jozefparochie zijn we op woensdag 12 oktober 2016 met Pastoor Francis, Pastor Ad en 35 parochianen uit Moergestel, Oisterwijk en Haaren in alle vroegte naar Banneux vertrokken.
De stemming zat er al meteen goed in, iedereen kreeg een bedevaartboekje van Banneux en een vel met Marialiederen en koffie en thee. Onder de deskundige en enthousiaste begeleiding van onze eigen St. Jozef reisbegeleidster, Sandra Hoefnagels hebben we al zingend Banneux bereikt.

Ondanks de miezerregen en bewolking hebben we een prachtige dag gehad. Bezoek gebracht aan de bron, H. mis, rozenkransgebed, ziekenzegening, heerlijke warme lunch, koffie, thee, gebak en een gezellig samenzijn. Er was zelfs nog tijd om even te relishoppen wat een aantal dan ook hebben gedaan.  De verkregen souvenirs werden op de terugweg door Pastoor Francis gezegend.

Koud, moe maar voldaan zingend terug richting Nederland.

Een mooie dag om op terug te kijken,
Op naar de volgende St. Jozef bedevaart.