Zegening Hubertusbroodjes

Op 3 november vieren we het feest van de Heilige Hubertus. In onze streken is het een oude traditie om op deze dag Hubertusbroodjes of in het Brabants dialect Hubkes te zegenen. Vroeger werden de Hubertusbroodjes gezegend om mensen te beschermen tegen hondsdolheid.

In het zegeningsgebed bidden we dat door onze levende relatie met Jezus, het Levende Brood, onze echte honger mag gestild worden, dat we sterk mogen staan om te kiezen voor alles wat Hij van ons verlangt en dat we beschermd mogen zijn tegen alles wat ons kwaad kan doen. De Hubertusbroodjes worden nog altijd aangeboden in onze dorpen.

Op vraag van Bakkerij Gillis in Oisterwijk en bakkerij van Hulten in Moergestel heeft pastoor De Meyer de gebakken Hubertusbroodjes gezegend in de winkels.