Parochiaan aan het woord: Vrijwilligersfeest Oisterwijk

Op 12 januari valt de uitnodiging voor de vrijwilligersavond in mijn mailbox. Voor de eerste keer gezamenlijk: Joannes- en Petrus. ‘Natuurlijk’ denk ik: aanmelden. Dat laatste vergeet ik, vergeet het ook in mijn agenda te zetten. Tot twee dagen voor de avond. Oeps… een mailtje redt mij. We zijn nog van harte welkom!

En dat is maar goed ook. Ik had deze gezamenlijke vrijwilligersavond niet willen missen. Perfect georganiseerd, een grote opkomst en een gezellige ontspannen sfeer.  Na een, voor sommigen misschien eerste kennismaking met elkaar en kopje koffie of thee lopen we verwachtingsvol naar de kerk. Daar wordt ons in een uur de Bijbel verteld. En werkelijk, dit is bijzonder! Als ik de gezichten om me heen bekijk zie ik dat ik niet de enig ben die ervan geniet.

Twee heren. De een bespeelt een accordeon, hij tovert muzikale tonen maar ook het geluid van onweer, spanning en emotie uit het instrument. De ander vertelt ons uit het Oude en het Nieuwe Testament.

We herkennen de verhalen maar vanavond beleven we de schepping van de aarde en de zondvloed alsof we erbij zijn en zelf binnen mogen in de ark van Noach. We zingen met z’n allen als de duif terugkomt met ‘een tak van de olijf’.  We zien de regenboog verschijnen als lange repen stof worden verdeeld onder de toeschouwers.
Dan nemen de heren ons mee in het Nieuwe testament. We zien als het ware Jezus opgroeien, wonderen doen en na Zijn sterven op weg gaan naar Emmaus. De woorden en de wijze waarop de verhalen worden verteld boeien vanaf het begin. Met de liedjes ( bekende wijsjes met aangepaste tekst ) zingen we aanvankelijk wat voorzichtig maar steeds enthousiaster, mee. Dit alles vermengd met veel humor en verassende woordspelingen. De reacties waren erg positief en als ik voor mezelf spreek: ik vind het geweldig!

Teruggekomen in het parochiecentrum wacht ons een uitgebreid warm en koud buffet. Het ziet er niet alleen fantastisch uit. Het is allemaal heel erg lekker. Met een drankje erbij wordt er in de vele groepjes gezellig ‘gebuurt’. Of er eerste kennismakingen zijn gemaakt, of er gewoon gezellig gepraat is, dat weet ik niet. Wat ik zie is dat het heel gezellig is en iedereen het prima naar zijn zin heeft.

Tot slot wil ik alle mensen bedanken die deze avond hebben georganiseerd en tot een succes hebben gemaakt. De grote opkomst, de gezellige sfeer.. voor herhaling vatbaar! Een mooie start voor één kerk, één gemeenschap!

Nelleke Massuger